Skip to main content

Szkolny Ośrodek Kariery

przy Zespole Szkół Technicznych w Radomiu

Szkolny Ośrodek Kariery
Targi Szkół Wyższych
Wystawa Interaktywna MÓZG
MÓZG 2017 - Brain 2017
MÓZG 2016 - Brain 2016
MÓZG 2015
MÓZG 2014
Tworzenie historii
SITA Learning System
Trzy sposoby uczenia
Muzyka a nauka
MindWave Mobile
Krzywa zapamiętywania
Gry edukacyjne
Relaksacja STONE
Mapa umysłu
Professor Why?
Inne
Wyniki testów
Galeria
Informacje o nas
Kontakt z nami
Mapa witryny
Logowanie uczestnika
Linki
Informacje dla maturzystó
Gra
Projekty
Tworzenie historii

(Wkrótce zdjęcia ze stanowiska)

(Wkrótce video ze stanowiska)

Metoda polega na tym, aby połączyć ze sobą ciąg rzeczy, wydarzeń lub wyrazów, które chcesz zapamiętać. Układasz historyjkę z każdym z elementów, łącząc każdy z kolejnym. 
W ten sposób wystarczy że zapamiętasz pierwszy – skojarzony z elementem bazowym, a reszta przypomni się automatycznie. 
 
Metoda w czterech łatwych krokach: 
 
Wybierz listę elementów, które chcesz zapamiętać. Np. będzie to lista zakupów. 
Skojarz pierwszą rzecz, z elementem, który kojarzy Ci się z całością. W przykładzie z zakupami, może to być market lub bazar. 
Układaj kolejne historyjki, od elementu bazowego, aż po ostatni. Dla ułatwienia możesz ostatni skojarzyć również z elementem bazowym, aby przypomnieć sobie całość od tyłu. 
Powtórz kilkukrotnie listę. 
 
Skojarzenia powinny być: 
 
Przejaskrawione: gigantyczne lub zminiaturyzowane, zamiast 1 – tysiące, miliony elementów. 
Dynamiczne: znacznie łatwiej przypomnisz sobie wydarzenia gwałtowne, niż powolne 
Zastępuj przedmioty wzajemnie: np. zamiast świeczki zapalasz... własny palec ;) 
Absurdalne, niespotykane w życiu: im głupsze, śmieszniejsze tym lepiej zapamiętasz! 
Twoje własne: najlepiej, jeśli jesteś autorem skojarzenia, a nie bierzesz je od kogoś innego 
 
Przykład 
 
Masz do kupienia: mąkę, wodę do picia, pomidory, zeszyt i telefon (lista mogłaby ciągnąć się w nieskończoność, a to tylko mały przykład).  
Najpierw skojarz pierwszy element z sytuacją. Tutaj, zobacz jak wchodzisz do supermarketu i na Ciebie wysypuje się tona mąki. Ty jesteś obsypany w mące i wszystko dookoła, 
cały sklep wygląda jakby napadał śnieg - białe od mąki! Następnie z tego rozdrażnienia wpadasz w olbrzymie stoisko butelek z wodą do picia, które rozsypuje się z hukiem, 
a Ty zaczynasz płynąć w tym wszystkim aż zatrzymujesz się roztrzaskując o stoisko z pomidorami. 
Te rozpryskują się i cała okolica, przechodzący ludzie, i oczywiście Ty jako główny bohater jesteście utytłani pomidorami, jak w wielkiej zupie pomidorowej. 
Ledwie wstałeś, ale znowu się przewracasz. Chciałbyś się czymś wytrzeć, ale nic w pobliżu nie ma... oprócz stoiska z zeszytami... Wyrywasz garściami kartki z notesów i wycierasz nimi siebie. 
Jednak nadal jesteś tak brudny, że aż wstydzisz się wyjść na ulicę. Na szczęście masz zeszyt. Zwijasz go w rulon i przykładasz do głowy jak telefon, 
wybierając na kolejnych kartkach numer do przyjaciela, aby Ci pomógł. 
Zalety: Nie trzeba się metody uczyć – możesz stosować od tej chwili :) Możliwości: pamiętasz wszystko po kolei, natomiast nie da się na wyrywki (co na której pozycji jest). 
 
Gdzie wykorzystać ŁMS? 
 
Lista zakupów: Zamiast robić listę którą można zapomnieć zabrać, zapamiętaj artykuły. 
Przemówienie, egzamin ustny, referat: zamiast mówić z kartki, zadziwiasz publikę mówiąc z głowy 
Zapamiętanie wiersza, historyjki, opowiastki: łączysz kolejne charakterystyczne punkty, słowa kluczowe 
Zapamiętanie notatki, treść wykładu, filmu, etc.: łącząc słowa kluczowe. Doskonałe uzupełnienie do mapy myśli, w której lepiej zapamiętasz każdą gałąź! 
Lista spraw do załatwienia, planowanie dnia, rozkład zajęć w szkole, pracy i na studiach 
...Niemal wszędzie: Ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia i kreatywność! 
 
Zadanie dla Ciebie: 
 
Wybierz z miejsca, w którym siedzisz 20 losowych elementów i zapisz je. Następnie stwórz za pomocą ŁMS historyki, łącząc te elementy w jeden ciąg. Zasłoń kartkę i powtórz. 
Otwórz słownik i wybierz 20 elementów i połącz za pomocą ŁMS. Zaznacz miejsce zakładką i zamknij książkę. Przypomnij sobie łańcuch. 
Otwórz książkę w dowolnym miejscu i wypisz z tekstu 20 rzeczowników. Naucz się ich za pomocą ŁMS. Zaznacz miejsce, zamknij i przypomnij sobie te rzeczowniki. 
 
Porady na koniec 
 
Jeśli elementy których chcesz się nauczyć są abstrakcyjne, zamień je w symbole. Np. miłość => w serce; oszczędność => w skarbonkę; sztukę => w obraz; pomysł => w żarówkę; 
radość => w obraz kogoś szczęśliwego 
Naucz się tworzyć jak najlepsze obrazy. Nawet, jeśli teraz uważasz to za niemożliwe. Zaufaj mi – każdy może się tego nauczyć, jeśli tylko będzie systematycznie ćwiczył! 
Opanuj tą technikę do perfekcji, bo to pozwoli Ci swobodnie posługiwać się bardziej zaawansowanymi i użytecznymi technikami 
Codziennie ćwicz technikę, zwiększając wyzwania: ilość elementów i ograniczając czas na zapamiętanie